Na vorig jaar voor het eerst een bikepack fietstrip te hebben gedaan, ben ik zo enthousiast geworden dat er dit jaar maar eens een fatsoenlijke tocht gereden moest gaan worden. Geïnspireerd door mijn vriendin die vorige zomer naar Parijs is gefietst, ben ik dit jaar ook die kant opgegaan. Nouja, dat is niet helemaal waar. Vanwege de hele corona-situatie hebben we het plan dit jaar omgegooid: we zijn we met de trein naar Parijs gegaan en zijn van daaruit terug gaan fietsen. Zo konden we de lengte van de route onderweg nog altijd inkorten of uitbreiden. En mocht de corona dan toch toeslaan in de vorm van een uitbraak in Frankrijk of België: dan waren we te allen tijde aan het repatriëren vanuit Parijs en zouden we in ieder geval onze fietstrip kunnen afmaken!
Het plan
Ten opzichte van ons vorige fietstripje, afgelopen herfst, hadden we als voordeel dat de temperaturen nu een stuk aangenamer zouden zijn: dat scheelde een hoop extra (warme) kleding. Qua bagage hadden we besloten dat (net als de vorige keer) een zadeltas van 15L en een rugzak voldoende zouden moeten zijn.
De route hadden we van te voren in 3 stukken opgedeeld, en voor elke van de 3 stukken hadden we ook meerdere opties. Zo hadden we onderweg steeds opnieuw de mogelijkheid om van route te switchen als dat zo uit zo komen. Mocht het nodig zijn dan zouden we de routes onderweg nog kunnen aanpassen. Voor de route hebben we als inspiratie het routeboek van Benjaminse gebruikt, maar daar hebben we rijkelijk van af geweken. De credits voor het routebouwen gaan uit naar fietscompaan Tom; hij heeft Komoot gebruikt om de routedelen te tekenen. Het onderweg aanpassen van de route deden we ook via dit platform: waar ik voornamelijk de routebouwer van Strava gebruik, begin ik toch ook steeds meer te voelen voor Komoot.
Zoals gezegd: de fietstrip zou vanuit Parijs starten. De proloog van deze tocht startte op Amsterdam CS, waar we op de Thalys naar Parijs zijn gestapt. We zijn in dit geval Tom en ik. En onze fietsen. De fietsen mochten mee in de Thalys, mits ze gedemonteerd in een speciale tas zouden zitten.
Etappe 1: Le Grand Depart : Paris – Villers-Cotterêts (0 – 115 km)
Na een erg warme nacht in Parijs gingen we de eerste ochtend direct langs het postkantoor om onze fietstassen op de post terug naar Nederland te zetten. Daarna een ontbijtje (cappuccino met croissants) en dan het zadel in. We beginnen met een heus Grand Depart: met de fiets een aantal Parijse highlights afgaan: eerst even de benen testen door de Sacre Coeur te bezoeken bovenop Montmartre. Dan afdalen, een rondje om de Arc de Triomphe, over de Champs-Elysées richting het Louvre, en dan naar het officiële startpunt: de Eiffeltoren! Genoeg toeristen hier en ook wij hebben een aantal mooie kiekjes kunnen schieten.
Vanaf de Eiffeltoren reden we langs de Seine, met een nog een kleine stop bij de Notre Dame, nog een even een lunch gepakt en toen kwamen bij het echte startpunt: het Canal de Saint-Martin. Dit kanaal werd ooit gegraven als short-cut van de Seine, maar als fietser is het de ideale manier om je fietstrip te starten: redelijk makkelijk fiets je zo Parijs in- of uit in noordoostelijke richting. Via dit kanalen-systeem zijn we zo’n 25 km onderweg, als we merken dat we Parijs ineens echt helemaal uit zijn en op het platteland staan: tijd om eens te gaan kijken hoe de rest van de dag er uit zal zien. Al snel wordt duidelijk dat vandaag geen rustige dagje zal worden, er zijn geen overnachtingsmogelijkheden in de buurt en we zullen nog minimaal 50 km moeten fietsen. Ondanks die tegenvaller is de rest van de eerste dag prachtig: we fietsen door de typische weidse landschappen en door lege dorpjes. Na 115 km komen we aan in Villers-Cotterêts waar we overnachten in een soort van motel. De eerste etappe van deze fietstrip vanuit Parijs zit er op!
Etappe 2: Villers-Cotterêts – Vervins (116 – 227 km)
Een ontbijt-buffet om de dag mee te starten, hoe fijn is dat! De les van gisteren is dat we iets beter plannen. Met de kaart aan de hand bepalen we dat Soissons (op 40 km) een goeie plek is voor een koffietje. Als we dan daarna doorrijden naar Laon, op bijna 70km, hebben een mooie locatie voor de lunch en kunnen we van daaruit op zoek naar een plek om te overnachten. Zo geschiedde: met wat extra stopjes voor wat ruïnes en dat soort interessant zaken, zaten we na anderhalf uur fietsen aan de croissants in Soissons. En na nog meer ruïnes en een flinke slotklim naar de heuvel waar Laon op ligt, hadden we halverwege de dag een heerlijke gevulde crêpe voor ons neus, geflankeerd door een verkoelende Orangina. Als we langs het noorden Laon uit fietsten begrepen we ook de lovende woorden over het uitzicht op Laon: vanuit het Noorden ziet het stadje er fantastisch uit zo bovenop de heuvel (vanuit het zuiden was dat een stuk minder mooi..).
De overnachting die we voor vanavond hadden gevonden was in Vervin: we zouden gaan slapen in een romantische kamer in een oud kasteel. Toen we na het tegenvallende laatste stukje van de etappe van vandaag (nogal wat onverwachte hoogtemeters) eindelijk in ons kasteel arriveerden, viel onze kamer nogal tegen. Na een heerlijke couscous maaltijd en paar goeie bieren op het dorpsplein vergaten we de brakke staat van het kasteel en haar uitbaatster en hebben we een prima nacht gehad.
Etappe 3: Vervins – Bohan (228 – 348 km)
Oeps, vandaag beseffen we ons dat onze rit wel heel voorspoedig gaat. Met dit tempo zijn we over twee dagen al in Nederland. Omdat we een week hebben uitgetrokken voor deze trip en nog even niet in Nederland willen zijn besluiten we om de route wat aan te passen. In plaats van recht België in te rijden, buigen we wat af richting het oosten. We beginnen vandaag met als doel Charleville-Mézières/Sedan om van daaruit een overnachting te zoeken en onze verdere route te bepalen. We beginnen in prachtige Noord-Franse landschappen met ruime velden en prachtige luchten en we rijden door totdat we bij Charleville-Mézières op de Maas stuiten. Daar lunchen we met pasta op het place-ducale en bepalen we dat we doorrijden in de richting van de Belgische Ardennen.
Met het uitrijden van de Charleville-Mézières vervolgen we onze route langs de Maas: het is voorlopig gedaan met de hoogtemeters. Na een stuk noordwaarts te hebben gereden stappen we van de Maas over naar de Semoise. Heerlijk om even goed door te kunnen rijden op de vlakke paden langs deze rivieren. Langs de Semoise rijden we uiteindelijk België in waar we een paar kilometer over de grens gaan overnachten in een soort van jeugdherberg. In het dorpje Bohan zitten we tussen de Vlaamse toeristen, jammer dat we weer Nederlands kunnen spreken bij het bestellen van hamburgers…
Etappe 4: Bohan – Durbuy (349 – 457 km)
Na een flinke beklimming nemen we vanuit Rochehaute afscheid van de Semoise, die we een flink stuk onder ons door een uitgesleten bocht zien meanderen. Maar het zal niet bij deze klim blijven, vandaag zullen er nog vele hoogtemeters volgen: we denken dat als we het “plateau” van de Ardennen hebben bereikt, we daar bovenop rustig kunnen rijden: maar we blijven aan het dalen en opnieuw stijgen. Met de warmte erbij lijkt dit een pittige dag te gaan worden. Voorlopig is ons dagdoel de Ourthe: langs deze rivier liggen genoeg toeristische plekken om vanavond een overnachting te kunnen vinden.
Met een colaatje hier en een ijsje daar werken we onszelf door de mooiste en de lelijkste stukken van de Ardennen heen, en vinden we uiteindelijke onze weg naar tourist-trap Durbuy: de enige plek waar we nog een slaapplaats kunnen vinden. Na een goeie portie frieten en wat exotische biertjes in een piratenbar, eindigen we in een stapelbed in een tot hotel omgebouwd bordeel. De hoogtemeters en de warmte van vandaag zullen ervoor zorgen dat we alsnog heerlijk slapen.
Etappe 5: Durbuy – Valkburg (458 – 567 km)
Waar heel geriatrisch Durbuy nog op een oor ligt, zitten wij al aan de koffie-met-croissant; we willen vandaag wat eerder vertrekken om in de koelere ochtend alvast wat op te schieten. Doel is vandaag Nederland te halen. De eerste 50 kilometers rijden we grotendeels langs de Ourthe. Voor een groot deel is dat over Ravels, oude spoorbaantjes die omgetoverd zijn tot fietspaden. Voordeel daarvan is dat ze vrijwel vlak zijn, en er geen autoverkeer op rijdt. Nadeel is dat het asfalt er niet altijd even goed bij ligt. En dat er soms zoveel begroeiing langs de paden staat dat er nauwelijks nog sprake is van een uitzicht.
Net voor Luik buigen we (bewust) af naar het Oosten zodat we niet door de lelijkste van België hoeven te fietsen. Via opnieuw een Ravel komen we in Herve waar we in een voormalig stationnetje wat lunchen en bepalen dat de finish van vandaag wederom in een tourist-trap zal liggen: Valkenburg. Het laatste stuk van de route is heel mooi: we rijden door de Voerstreek Nederland binnen, vlak voor de grens passeren we het Val-Dieu klooster met haar brouwerij. Voordat we in Valkenburg gaan douchen en zelf ook een biertje kunnen pakken belonen we onszelf eerst nog even met een beklimming van de Cauberg.
Etappe 6: Valkenburg – Budel (568 – 686 km)
Gisteren durfden we het nog niet aan, een biertje onderweg. maar vandaag moet het wel gaan gebeuren. We hebben onze zinnen gezet op een finish nabij de Achelse Kluis, zodat we daar een biertje kunnen nemen. Omdat we niet al te ver meer willen fietsen na zo’n biertje, en de overnachtingsplekken niet erg rijkelijk verspreid zijn rondom Achel, nemen we genoeg met een slaapplaats in Budel. Wederom een etappe van zo’n 110 km dus vandaag. Te beginnen met het oversteken van de Maas, want we willen natuurlijk zoveel mogelijk door België fietsen. Het zou warm worden vandaag dus we zijn blij met de route die voor een groot deel door de schaduwrijke bossen op de Hoge Kempen in Belgisch Limburg gaat. Hoogtepunt in de bosrijke omgeving is het boomtoppen pad, waarbij je daadwerkelijk over een verhoogd fietspad op boomtop-hoogte door het bos fietst.
Ondanks de warmte en ons eerste pechgeval (lekke band Tom) komen we op tijd aan op de binnenplaats van de Achelse kluis waar we genieten van het trappisten bier en zelfs ijs met biersmaak. Het laatste stuk naar Budel valt eigenlijk best mee, de zoektocht naar een fatsoenlijke eetgelegenheid niet. We eindigen in een restaria (?!) waar we gelukkig wel een biertje uit de lokale brouwerij (Budels) bij ons eten krijgen. Het is hier dat we besluiten dat een fietstocht volledig in het teken van bierbrouwerijen best een goed idee is voor een volgende keer.
Etappe 7: Budel – Utrecht (687 – 818 km)
De laatste etappe! Omdat we in Budel hadden geslapen zou dit wel een lange etappe worden. En het zou ook erg warm worden vandaag.. We beginnen de rit met een prachtig stuk over de heide ten zuiden van Eindhoven. Daarna rijden we door het landschap ten westen van Eindhoven, dat ik al kende door mijn ritjes met de jongens van Onyva. Vanaf nu zou het langzamerhand steeds meer herkenbaar terrein te worden want hierna fietsen we via Oirschot naar Vught, en voor we het doorhebben zitten we aan de Bossche Bol in Den Bosch. Met deze energiebom kunnen we een tijdje voort, en knallen we verder richting Utrecht. Gaan we zo hard omdat het vlak is? Of willen we gewoon thuis zijn?
De laatste rustpost is Beesd, langs de Linge, waar we in een oase-achtige tuin genieten van een lunch met cola. Daarna is het nog zo’n 30 km, een dik uur door bekend terrein voor we de Dom aan de Utrechtse horizon zien verschijnen. We rijden via de singel en de Lange Nieuwstraat Utrecht in, maken een foto bij de Dom en pakken een terrasje op de Mariaplaats. Vanaf de Eiffeltoren in Parijs tot aan de Domtoren in Utrecht: de fietstrip zit erop! Althans, voor mij. Tom besluit nog een nacht bij mij te logeren zodat hij de dag erop nog door kan fietsen naar zijn thuis, in de Kop van Noord-Holland. Ben ik even blij dat ik in Utrecht woon!
Praktische zaken / tips
- Voor inspiratie en een eerste inzicht voor de route raad ik je het boekje van Benjaminse aan: Fietsen naar Parijs (en terug) – 2019. Hierin vind je routes vanuit Eindhoven, Leuven en Maastricht naar Parijs (en omgekeerd). Met een uitgebreide routebeschrijving, er zijn ook .gpx bestanden van beschikbaar. Ideaal als uitgangspunt voor een fietstrip naar Parijs.
- Wat betreft de bagage: het hangt natuurlijk af van het seizoen dat je gaat fietsen, maar ook hoe je wilt overnachten. Wij hadden genoeg aan een 15L zadeltas en een rugzak. Maar dat is omdat wij onderweg steeds in hotels sliepen. Als je voor een kampeerreis kiest zul je meer willen nemen..
- Verder over de bagage: ik geen hele paklijst opsommen, maar wij hadden 2 setjes fietskleren mee en een regenjasje. Voor ’s avonds hadden we een korte en lange broek mee, en een shirt en een vest. De korte broek zou ik in het vervolg vervangen door een zwembroek. Daarnaast hadden we slippers/platte schoenen mee. Het spreekt voor zich dat de gebruikelijke zadeltasinhoud mee gaat voor pechgevallen. Omdat we met twee waren hebben we ervoor gekozen geen extra buitenband mee te nemen. Tot slot hadden we de normale reisbenodigdheden mee, incl. wat leesvoer, een powerbank en dat soort zaken.
- Om je fiets mee te nemen in de Thalys moet je hem demonteren en in een fietstas doen. Wij kozen voor een echte fietstas (a 60e bij de Decathlon) in plaats van alleen een hoes (onzeker of dat mag, verhalen lopen uiteen). Hier steek je het frame in, en je wielen kunnen er los bij. De fietstas biedt ook nog wat bescherming.
- Omdat we de fietstas niet mee wilden sleuren op de fiets terug naar Nederland, en achterlaten zonde zou zijn, hebben we deze vanuit Parijs terug op de post naar Nederland gezet. Dit kostte zo’n 35e voor twee tassen. Ze waren eerder thuis dan wij zelf. Als je de route naar Parijs toe rijdt, kun je natuurlijk ook gewoon in de lokale Decathlon een fietstas aanschaffen.
- Toen mijn vriendin eerder naar Parijs fietste, hadden we van te voren de gehele route van de fietstrip uitgestippeld van dag tot dag. Dat kon omdat ze van te voren de overnachtingen had vastgelegd. Wij wilden tijdens deze trip wat meer vrijheid hebben, en besloten dus steeds gedurende de dag de overnachting voor die avond pas te regelen. Dit werkt heel fijn, maar houd hierbij wel rekening met het feit dat er niet overal evenveel hotels beschikbaar zullen zijn. Vooral in Noord-Frankrijk (eigenlijk overal boven Parijs) is het echt zoeken naar hotels. Zelf in toeristische gebieden kan het tegenvallen een knap hotel te vinden. Daarom zou ik aanraden om ’s ochtends alvast de opties in kaart te brengen, en dan uiterlijk tijdens de lunch een overnachting te boeken voor de avond. Wij gebruikten hiervoor eigenlijk vooral de app van booking.com, maar er zijn natuurlijk genoeg andere opties hiervoor.
- Als je vlak wilt fietsen, en grotere dagafstanden wilt afleggen zijn Ravels een uitkomst. In Noord-Frankrijk en België zijn enorme netwerken van deze tot fietspad omgebouwde spoorwegen. Nadeel is dat je niet altijd even veel van de omgeving kunt zien.
- Heb je nog vragen over een fietstrip naar Parijs laat het dan weten!